Å lede basisgruppe på læringsarenaen

Den som tror han er ferdig utdannet er ikke utdannet, men ferdig.

Dagens samfunn endrer seg hele tiden, og det som er interessant i dag, trenger nødvendigvis ikke være det i morgen. Slik har det alltid vært, og samfunnet blir mer og mer "pro". Utviklingen har gått veldig fort, og om vi tenker bare noen få tiår tilbake, hadde de verken farge - tv, playstation eller mobiltelefoner. Kjært barn har mange navn, og det har i alle fall dagens generasjon, for eksempel;

- ”Play-station generasjonen”
- ”E-generasjonen”
- ”Homo-zappiens”
- ”Screenagers”
- ”Nokia-generasjonen” m.m.

Bare ved å lese disse ordene kan man tenke seg litt til hva det innebærer. Det har veldig mye med teknologi, og at barn blir tidligere interesserte i det.

Det man bør være oppmerksom på når man leder en gruppe, er;

- At man jobber med å bygge relasjoner til alle nivå.
- At man har et sterkt faglig fokus og holder flyt i undervisningen.
- At man har autoritet uten å være autoritær.
- At man viser forståelse og er ett medmenneske.
- At man setter grenser og er konsekvent på disse over tid.

Det å ha autoritet uten å være autoritær er noe av det jeg tenker mest over. Det er en veldig fin linje mellom disse to, og det er viktig at læreren er både tydelig i hva han/hun mener, men allikevel vennlig. Det er viktig for elevene å "bli sett", og det kan ofte være vanskelig dersom man har en gruppe på ca 25 barn man skal være med hele tiden. Det kan være lett for lærere å se på det negative, men det er viktig å tenke at ros gir barna utvikling, så derfor bør man tenke på det positive og arbeide med det i stedet for å se hva eleven gjør feil. Noe som også er viktig for lærere er å forutse mulige konflikter før det egentlig skjer. Dersom man tror at det kan bli krangling o.l., er det viktig å ta tak i det før det blir for alvorlig. Dette er også viktig dersom man skal bygge opp ett godt læringsmiljø. Noe som også er viktig for å ha ett godt klassemiljø er at læreren samarbeider med barnas foreldre og foresatte. Dersom det er en god tone mellom de, for også barna bedre inntrykk av læreren gjennom foreldrene.

For å forhindre for mye bråk mellom hvert sceneskifte i skolehverdagen er det flere metoder man kan bruke, men selv ble jeg veldig imponert over hvordan våre praksislærere på Langeland Barneskole gjorde det. Hver gang elevene skulle skifte plasser, finne nye bøker e.l. satte de på en spesiell sang, og sa for eksempel "Når denne sangen er ferdig, skal alle sitte klare ved pultene sine.". Den metoden fungerte veldig godt, og det er en ting jeg med en gang tenkte at jeg skal ha med meg videre som lærer.

Det å bli sendt på rektor sitt kontor er ikke like skremmende som det var for noen år siden. Der jeg gikk på barneskole, var det bare en bonus å bli sendt til rektor, for vi fikk alltid mat og det beste var at vi fikk litt fri fra timen, så det var ikke så truende som det skulle høres ut som. Dette mener jeg også er ett veldig lettvindt alternativ for læreren, som de ofte gjør når de ikke orker mer. Dersom det foregår noe i klassen, mener jeg at læreren, som kjenner elevene best, bør ta tak i det.

Denne timen fikk vi også se en film av Robin fra Bergen som hadde blitt mobbet, både fysisk og psykisk, og den filmen forskrekket meg, og forhåpentligvis alle andre som har sett den. Det at et barn skal gå gjennom noe sånt, er altfor gale, og dersom lærere og rektorer på skolen hadde hatt øynene åpne, mener jeg at de kunne gjort noe med dette i stedet for å ignorere problemet.

Her er to linker jeg anbefaler at alle ser på. Det står veldig mye interessant, og man kan her få mange gode tips dersom det er noe man lurer på angående lærersituasjoner.


http://www.forebyggingstiltak.no/tiltak_oversikt.asp

http://skole.forebygging.no/side.asp?sideid=7


------Redigert------
Når det gjelder variasjon i undervisningen, synes jeg det er utrolig viktig fordi jeg mener at ensidig undervisning fort kan bli kjedelig, og man blir lite motivert til å jobbe. Dersom man sitter inne i ett klasserom bak pulten en hel dag, og jobber med oppgaver, blir man fort trøtt, og mister lysten til å jobbe videre. Derfor mener jeg at det er viktig med for eksempel sceneskifte i løpet av dagen. Man kan ta elevene med ut for å gjøre en oppgave eller man kan jobbe på forskjellige måter inne i klasserommet(to og to, gruppearbeid osv.). Det er også stor forskjell på elever, noe som vil si at omtrent alle elever lærer best på forskjellige måter. forskjellige arbeidsmetoder gir da hver elev til å vise hva han/hun er god til.

4 kommentarer:

Bertin sa...

Det er ikkje til å koma vekk ifrå at observasjon er noko alle driv med, nær sagt heile tida. Observasjon er mellom anna det første barn gjer etter kvart som dei veks opp. OBservasjon av dei som er eldre, for så å prøve å gjenta handlinga.

Observasjon er òg kanskje den viktegaste forma for førebuing eit menneske/gruppe kan ha. Det gjeld førebuing til nær sagt kva som helst, i alle fall så lenge det omfattar ein motpart/motstandar. Til dømes for val av taktikk i ein fotballkamp.

Bertin sa...

Hm..den forrige kommentaren kome under observasjonsinnlegget, men sånn kan det gå.

Ellers må eg sei at eg støttar deg når det gjeld autoritet vs autoritær. Var nok denne delen eg òg hang meg mest opp i. Den største utfordringa, slik eg ser det, må vera å vite når ein skal vise stor autoritet og når ein kan "sleppe opp". Det er ein sak viss det går ut over sikkerhet/trivsel til ein elev (t.d. mobbing)- då kan det ikkje vera tvil at autoriteten skal fram. Men under vanleg aktivitet i klasserommet er utfordringa større. Personleg vil eg gjerne at elevane skal ha respekt og fylgja dei instruksar/beskjedar dei får, men på den andre sida ynskjer og òg at dei ser på meg som eit medmenneske. Noko av det værste eg kan tenkje meg er at elevane ser på meg med frykt i augo.

Slik som du allereie har opplevd håpar eg òg å lære ein ting eller to i praksis på dette område.

Birgit E. Olsen Bratseth sa...

Hei, Charlotte...
Berre litt "pirk" frå mi side. Overskrifta var "Å leia basisgruppa på læringsarenaen"...

Birgit :-)

Charlotte Ayoe Solberg sa...

Fikset;)