Pedagogisk grunnsyn

8 oktover fikk vi i oppgave å presentere vårt peragogsiske grunnsyn, og der var det mye å velge mellom må jeg si. Vi hadde endel pensumstoff å lese, så vi delte det inn i tre mellom Franny, Reidun og meg, så skulle vi møtes igjen på mandagen og si hva vi mente, hvilke grunnsyn vi ville ha om og hvordan vi ville fremføre det.

Etter litt diskusjoner frem og tilbake, ble vi enige om at vi skulle ha MI - teorien som fokus, til tross for at vi ikke visste så mye annet enn det lille vi hadde lest. Vi bestemte oss for å ha litt drama for at det ikke skulle være for kjedelig. Vi var en tur oppom det meget øde kontoret til Birgit, og hun svarte på alle spørsmålene vi hadde, så vi følte at dette om til å gå bra.

Grunnet personlige årsaker kunne ikke Reidun være med på fremføringen, så Franny og jeg fant ut av at vi droppet drama siden vi bare ble to. Vi delte spørsmålene mellom oss, og skulle møtes igjen på fredagen for å jobbe med fremføringen.

Fredagen kom, og vi møttes for å jobbe. Vi fant ut av at vi skulle ha Power Point, og skrev inn det vi ville ha med. Når det gjelder MI - teorien er det veldig mye interessant stoff, så det var vanskelig å finne ut av hva vi ville presentere. For å få med mest mulig, lå vi også med noen linker som jeg anbefaler folk går inn å ser på. Etter Power Pointen var ferdig ble vi enige om å møtes igjen på søndagen. Til da skulle vi ha øvd oss på egenhånd, for å så sette det sammen sånn at vi ikke gikk over tiden vi fikk.

Søndagen gikk som smurt, og alt var klart for fremføringen, men vi visste begge to at det ble noe helt annet å stå foran to klasser enn å øve foran hverandre, så vi gruet oss vel egentlig ganske mye begge to.

http://www.norsknettskole.no/ressurssidene/view.cgi?&link_id=0.1341.1347&session_id=0&spraak=nn --> En side Birgit har lagt ut som vi kan lese før vi skal presentere noe foran andre. Hjalp meg ganske mye å lese den.

Etter lite søvn og nerver til de grader kom mandagen. Jeg følte at stoffet var inne, men det å si det til de andre uten å stamme o.l. ble problemet. Birgit begynte meg en avslaplingsøvelse som hjalp veldig, men den følelsen forsvant etter jeg hadde sett den første gruppen fremføre. Det ble vår tur, og nervene slo inn, men prøvde så godt jeg kunne å skjule de. Fremføringen gikk veldig fort, og følelsen etterpå var deilig, og alt jeg tenkte var: ENDELIG FERDIG! Selv følte jeg at fremføringen gikk bra, kunne vært bedre, men jeg er ganske fornøyd med tanke på at det er første gang vi stod foran klassene. Bedre ble det når folk kom bort til oss og sa at vi var flinke. Først da får man virkelig følelsen av at man har gjort det bra.

Som sagt er MI - teorien interessant, og noe jeg håper på å ha med meg ut i skolen. Det var også veldig interessant å se på de andre, og det ble ikke for kjedelig heller, for det var så store variasjoner. Jeg lærte veldig mye, og håper at dette er noe vi får sjansen til å gjøre igjen. Gleder meg til å se de to siste gruppene, og håper at de gjør det like bra som alle andre:)

------Redigert------
Jeg glemte visst å skrive hvordan vi selv føltes fremføringen gikk. Vi var veldig fornøyde med fremføringen, med tanke på at verken jeg eller Franny liker å stå sånn foran folk som vi gjorde den dagen. Vi hadde øvet godt gjennom stoffet, og da var det deilig å ikke få jernteppe med en gang du hørte navnet ditt bli sagt.
For min egen del vil jeg si at nå etter disse to semesterene vi har hatt, så har jeg blitt mer komfortabel med å stå foran folk å snakke. Kanskje er det fordi vi har hatt endel oppgaver som vi skal frem og snakke foran folk, eller kanskje det er på grunn av praksis? Ikke vet jeg, men jeg vet at jeg liker det.
MI – teorien dukket først opp på 1980 – tallet, og har blitt stadig mer populær i den norske skolen. Gardner har påvist at mennesket har minst 8 forskjellige intelligenser, og at alle mennesker blir født med de samme, men videreutvikler forskjellig utover i livet ettersom hva man blir interessert i.
De 8 intelligensene er i følge Armstrong:

- Språklig, følsomhet for hva ord betyr og ords rekkefølge.


- Logisk – matematisk, evnen til å håndtere resonnementsrekker og til å kjenne igjen mønstre og rekkefølge

- Musikalsk, følsomhet overfor toneleie, melodi, rytme og klang.

- Kropps – kinestetisk, evnen til å være flink til og bruke kroppen og til å kunne behandle gjenstander på en smidig måte.

- Romlig, evnen til å oppfatte verden nøyaktig og til å gjenskape eller forandre sider av denne verdenen.

- Naturalistisk, evnen til å gjenkjenne og klassifisere mange forskjellige arter innenfor flora og fauna i et miljø.

- Sosial/interpersonal, evnen til å forstå mennesker og relasjoner mennesker mellom.
Personlig/intrapersonal, tilgang til sitt eget følelsesliv som et middel til å forstå seg selv og andre

MI – teorien påstår at det er bra for elevene å ha sceneskifte ofte, for eksempel mellom forskjellige klasserom, inne og ute osv., for at elevene skal knytte fagene opp mot andre områder enn bare i ett fast klasserommet. For å motivere elevene innenfor matematikk, mener MI – teorien at man skal la elevene lære ved hjelp av konkreter, for at de skal lære ting ved å gjøre aktivitetene selvstendig.

Det er viktig at elevene knytter fagene opp til andre steder enn bare klasserommet fordi man da får litt bedre innsyn i hva man kan gjøre i hverdagen. Dersom elevene ikke ser at de kan bruke stoffet de lærer i andre sammenhenger, er det mulig at de ikke ser noe poeng i å jobbe.
Ett pedagogisk grunnsyn er ven virkelighetsoppfatningen, de kunnskapene, verdiene og holdningene som ligger til grunn for alt pedagogsisk arbeid.

2 kommentarer:

Bertin sa...

Hephep Charlotte

Skal spare deg for noko lang avandling her. Har berre eit par spørsmål til deg.

Nokon av dykk som kjenner til MI-teorien frå før??

Korleis tykte de sjølve framføringa gjekk??

Var forresten trasig at ikkje Reidun kunne vera med. Både for hennar eigen del, og for gruppa sin del. Hadde vore kjekt å sett drama-framføringa dykkar.

Charlotte Ayoe Solberg sa...

Svarer i bloggen jeg, så du kan bare se der om du vil:)

Du er forresten veldig flink til å kommentere, takk skal du ha.