Observasjon - mer enn å bare se

Jeg mener at man observerer mer enn man ofte tror, for uansett hva man gjør, hvem man ser på eller hvor man er, observerer man. Man setter veldig ofte opp en mening om noe før man burde, noe som både kan være positivt og negativt. Grunnen til det er at man ofte får meninger om noe, man finner ofte noe man tror er på en måte, og ikke hvordan det ER.

Det som er viktig når man observerer er at man skal skildre det man ser, og ikke hva man tror skjer eller hva du kan tenke deg å se. Det å skildre det man faktisk ser kan være veldig utfordrende, på grunn av at man ofte lar personlige følelser spille inn eller at man rett og slett ikke helt vet hvordan situasjonen egentlig er. Man oppretter ett førsteinntrykk i løpet av 10 sekunder, og setter seg opp en mening som ofte er ganske missvisende i forhold til hvordan det egentlig er. Man kan for eksempel se på en person og synes at han/hun er veldig merkelig, men dersom man vet hvordan den personen har det, viser empati, blir ofte inntrykket fort forandret.

Det finnes flere måter å observere på; minutt - observasjon, time - observasjon, dags - observasjon m.m., og hvilke metode man bruker kommer helt ann på person og situasjon. Selv liker jeg å blande litt. Dersom det skjer noe spesielt eller man legger merke til noe som gjentar seg, så kan det være godt å ta minutt til minutt - observasjoner, men ellers liker jeg bedre time til time.

Altså; Man observerer uansett om man vil eller ikke, om man har fått i oppgave å observere noen eller om man bare ser noen gå på gaten. Det som er viktig er at man ikke trekker konklusjoner for fort eller lar personlige følelser spille for mye inn.

---------Redigert-------
Observasjon er viktig fordi men setter seg et inntrykk av det man observerer. Ved å observere kan man få et helt annet inntrykk enn å være i situasjonen. Man kan oppfatte personer på andre måter enn det personen ved siden av seg gjør. Når du observerer er det også greit å ha en logg, for eksempel i en bok, der du kan skrive det du ser, for å så se om de andre ser det samme som deg.
I starten var jeg litt negativ til å være en hel uke i observasjon, men det viste seg at dette var nyttig, og at man da fikk se elevene på en annen måte enn dersom man gikk rett for å undervise. Jeg så fort hvem jeg måtte se litt ekstra på i timene, hvem som bråkte eller holdt på med andre ting, og dermed var jeg klar over dette når jeg kom ut i praksis, noe jeg følte hjalp veldig.

Ingen kommentarer: