FUSK & FANTERI


I denne økten hadde vi om det å være trygg på internett og fusk og fanteri. Først fikk vi se noe statistikk over forskjellige tin, feks at 17 % av de som chatta har møtt noen fra chatten, 18 % av tilfellene viste chattevennen seg å vera ein vaksen, og 2 % sa at den andre personen sa stygge ting til dei eller forsøkte å skada dei og at 60 % ville ikke sagt det til foreldra om noko ubehageleg skjedde. Det er sjokkerende tall, men det overrasker meg ikke i det hele tatt. I vår tid er internett ett "må - ha" produkt, og det er så mye man kan gjøre at jeg ikke kan sette ord på det engang. Det som overrasker meg, er at internett har blitt så populært på så liten tid. Selv føler jeg at jeg er ganske ung, og jeg visste ikke om internett før om ett par år siden.

Flere og flere, yngre og yngre barn legger ut bilder av seg selv på internett for å høre hva andre synes om de, noe som er ganske skremmende, for nesten hvem som helst kan gå inn og kopiere bildet inn på sin egen pc, det er noe man må tenke over!

Det ikke bare internett som har blirr populært fort, men også mobilen. 9 av 10 barn over 12 år har mobil, og man kan ta og sende bilder, sms, mms, gå inn på internett osv.

Det er flere som jobber for å få ett "tryggere" internett, men Redd Barna er vel en av de fremste, noe som er bra.

LES NETTVETTREGLENE! (nederste link)

Linker man bør gå inn på:

http://www.dubestemmer.no/

http://www.reddbarna.no/default.asp?HMFILE=31452

http://www.reddbarna.no/default.asp?V_ITEM_ID=959

Vi hadde også om fusk og fanteri, og det værste er at mange gjør det uten å være bevisste på det. Plagiering kan være så mangt, feks;

- Bruk av andre sine tekster/framstillinger
- Sitat uten referanse til kilde
- Klipp og lim
- Uærlig Internett-plagiering er lett å få til - og å avsløre!


Her er noen spørsmål du kan spørre deg selv, svarer du ja, så gjør du noe gale.

Laster du ned "gratis" musikk, filmer etc. fra internett?
Bruker du bilder som andre har tatt, som du har funnet på internett?

Selv må jeg være ærlig og si at jeg både har lastet ned musikk, filmer og bilder fra nettet som ikke er helt lovlig. Det er ikke noe man tenker på som ulovlig, siden det er å vanelig.

Ingen kommentarer: