Photo story 3, moviemaker, cartoonist & Pivot

Idag hadde vi en veldig praktisk dag, som egentlig var ganske deilig. Som sagt tidligere er jeg interessert i animasjon, bilder osv., så denne økten var topp for min del.

Vi lærte først om Photo story 3, ett fantastisk program, der vi kan legge inn bilder i en bildeserie, legge på tekst, lyd og musikk. Dette var en ting jeg synes var fasinerende, og noe jeg kunne tenkt med å prøve ut i praksis.

Så lærte vi om Moviemaker, der man redigerer filmer. Det er kjekt, men det kan jeg godt fra før av, så det gadd jeg ikke prøve helt ordentlig.

Cartoonist er en sinnsykt tøff ting, som jeg likte veldig godt. Man kan lage sin egen tegneserie. Håvard og jeg lagde en sammen, som jeg i grunnen er ganske fornøyd med. Skal prøve å legge det inn her når jeg finner ut av hvordan man gjør det.

Pivot er et "strekmann"- program, der man kan gi blandt annet strekmenn og elefanter bevegelser. Man kan lage en lang serie med egenprodusert bakgrunn, så får man en film. Det var også interessant, men jeg likte tegneserieprogrammet så godt, at jeg rett og slett valgte å konsentrre meg litt om det.

Denne dagen har vært ganske behagelig, og gitt mange ideer til praksisdagen vi skal ha om to uker. Jeg er ganske sikker på at de fleste klassene kommer til å gjøre noe av det vi har gjort idag.

man kan laste ned disse programmene gratis på:
https://fronter.com/hsh/links/files.phtml/1219725205$365477469$/Pedagogikk/Undervisning/Veke+01+-+04+-+Born+og+nye+medier/Torsdag+10.januar+08/Aktivitetar+og+program.htm



-----Redigert-----


Vi fikk i oppgave å lage en sammensatt tekst om en selvvalgt barnebok, der Franny og jeg valgte Gummitarzan. Det var vel jeg som valgte boken, men fikk fort Franny med på ideen. Vi fikk med lov til å bruke både bilder og lyd av forlagene, så det hele gikk som en drøm. Vi brukte Windows Movie Maker for å lage den sammensatte teksten, ett program både Franny og jeg var godt kjent med fra før, så brukte vi Pivot for å ha med animasjon. Jeg følte denne oppgaven gikk ganske godt, og vi fikk gode tilbakemeldinger fra alle andre som så den.


6 kommentarer:

Kari sa...

Hei Charlotte!

Det er endringar på lista, så no er du nr tre etter meg. Det betyr vel at eg skal kommentera din blogg? Så her er det berre å henga i og skriva etterkvart, så eg ikkje blir arbeidslaus! :)(he he)

Når eg no skriv dette, er me ferdige med punktpraksisen. Brukte de noko av det me lærte i økta om film, teikneserie og strekmenn då de var i praksis? Det gjorde ikkje me, men det kan du lesa om i mi blogg.

Du skriv at du likte teikneserie programmet så godt, at du ikkje ”gadd” sjå så mykje på Pivot. Det er klart ein finn sine favorittar, men eg trur det er lurt å bruka eit anna ord enn ”gadd” når ein skriv i bloggen… Men eg må innrømma at eg ikkje har funne tid til å sjå så mykje på nokon av programma etter me hadde om dei. Men det er ikkje fordi eg ikkje ”gidd”! Skal nok ta ein gjennomgong av dei alle etterkvart! Du er heldig som kan litt om det frå før og kan bruka det. Då veit eg kven eg skal spørja om eg står fast! ;-)

Ane Kesia sa...

Hei !!
Ja men photo story det var lenge sida?? Du likte dette med animasjon +++, og så var det kjekt å ha med seg noko kjekt å visa elevane i praksis. Nå nærmar det seg slutten av pedagogikken,siste skikkelege økta i dag. Kva tykkjer du, var den interesant? Det er vanskeleg å vurdera, skal me samanligna det med " kritisk venn " prosjektet så tek det tid og ikkje minst trening. Og så trur eg det går bedre uansett når ein byrjar å bli litt bedre kjent.
Kjent var kjekt, du er ein positiv og kjekk medstudent, og eg ha kjensle av å vera "heime" om eg tar turen inn i A klassen. Lykke til videre nå...og kvess blyanten og gjer deg klart, du er på oppløpssidå nå!
Kesai:-)

Cathrine sa...

Nå trur eg du må henge i dersom du skal greie å skriva alle bloggane før eksamen! Push, push!!! =)
Eg har òg tatt meg sjølv i å henga etter! Ein må berre bestemma seg for at "no skal eg gjera det!" Tenk så deiligt å få det gjort? Eksamen kjem fortare enn kva me trur... skummelt....Nokre gode erfaringar frå praksis som du vil dela med oss forresten?

Cathrine A1b=)

Mariann Habbestad sa...

Eksamen i pedagogikk nærmar seg for fullt Charlotte, på tide du kjem med nye innlegg:)

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Plotter, I hope you enjoy. The address is http://plotter-brasil.blogspot.com. A hug.

Charlotte Ayoe Solberg sa...

Hei alle sammen:)
Først: Kari, svar får du i innlegget mitt om praksis.

Til alle: Takk for at dere gir meg en dytt i ryggen, jeg har rett og slett vært for sløv når det gjelder bloggen dette semesteret, og jeg har beklageligvis bare meg selv å skylde på:(