Undervisningsplanlegging

Når det gjelder undervisningsplanlegging er det utrolig mange ting en lærer må tenke på. Man må tenke på;
- Hva man skal gjøre.
- Hvorfor man skal gjøre det.
- Hvordan man skal gjøre det.

Det er tre av de viktigste tingene man må tenke gjennom før/når man lager en økt. Man må ha en grunn til å gjøre ting, og kapasitet til det. Ofte er det begrensninger for hva man kan/ikke kan gjøre, og det må man ta hensyn til. Skolene idag er ikke så altfor rike at de kan gi alle lærerene alt de trenger, men jeg tror og håper at de prøver så godt de kan.

En annen faktor er om elevene kan det man har planlagt. Man må ta hensyn til feks interesser, følelser, nettverk, evner, faglig ståsted, intelligenstyper, fysiske- og psykiske kvaliteter. Dersom eleven ikke har de fysiske kvalitetene man trenger for å gjøre en øvelse i gymmen, er det ikke rett oppgave du har laget. Det går fint å presse folk litt på vei, men man må være realistiske!

MAKVISE - prinsippene er alltid gode å ha:

- Motivere
- Aktivisere
- Konkretisere
- Variere
- Individualisere
- Samarbeide
- Evaluere

For å kunne klarte alt dette, må man ha elevene med seg også. Dersom en lærer er veldig ensidig i det han/hun gjør med klassen, blir det ikke lett å motivere, aktivisere osv. elevene.

Det er nok mange elever som misliker dette, men læreren er den viktigste faktoren i skolen, uansett hva man sier. En lærer skal passe på 20 - 30 elever nesten konstant på skolen, de skal planlegge opptil flere timer hver dag, planlegge timeplaner, årsplaner, periodeplaner, halvtårsplaner OG passe på å ha ett smil om munnen til all tid, noe jeg tror kkan være en utfordring..

Ett hjelpemiddel til undervisningen kan være "diamanten" eller bedre kjent "den didtaktiske relasjonsmodellen" som er utformet av Bjørndal og Lieberg. Med den didaktiske relasjonsmodellen ønskes det å gi lærere en forståelsesramme og et redskap de kunne bruke for å planlegge, analysere og forbedre din undervisning. Modellen har en ”diamant” som inneholder mål, innhold, didaktiske forutsetninger, rammefaktorer, læringsaktiviteter og vurdering. Den kan brukes på mange nivåer, for eksempel for å planlegge en enkelt time eller for planlegging og refleksjon over opplæring over lenge tid.

Til slutt vil jeg gjerne ta med "de 10 tesene for god undervisning"

1. Tydelig struktur på undervisningen og læreprosessen.
2. Effektiv utnyttelse av læretiden.
3. Sammenheng mellom mål, innhold og metodevalg.
4. Mangfold av metoder og organiseringsformer.
5. Innøving av ferdigheter mentalt og fysisk.
6. Lærerens indviduelle støtte til den enkelte elev.
7. Et undervisningsklima som fremmer læring.
8. Meningsskapende språk i undervisningen.
9. Tilbakemelding fra elevene omkring læreprosessens form og innhold.
10. Avklaring av krav og vurderingskriterier til elevens prestasjoner.

Disse ti tesene er alltid gode å se på når du planlegger en økt:)

Ingen kommentarer: