Godt samarbeid, krever god kommunikasjon.

Da er andre økt i pedagogikk ferdig, og jeg blir mer og mer interessert i faget.

Kommunikasjon (lat. communicare, gjøre felles), samferdsel, forbindelse, overføring av informasjon.

Kommunikasjon er noe jeg mener er det aller viktigste når det gjelder det meste. Nesten uansett hva du gjør, kommuniserer du med andre mennesker. Om du sitter og chatter på pc, snakker i telefon eller snakker med folk personlig, så kommuniserer man. Det finnes to typer kommunikasjon, verbal og non – verbal. Verbal er det som blir sagt, og teller bare 30 %, noe jeg ble overrasket over. Non – verbal er kroppsspråket vårt, og teller de gjenstående 70 %. Det er også enveis- og toveiskommunikasjon. Ofte er det lettere å si ting akkurat slik man mener det dersom den andre personen ikke ser den som snakker, og det synes jeg er interessant, og lurer litt på hvorfor det skal være sånn..? Kan det være fordi den andre personen ikke ser deg og kroppsspråket ditt, kanskje fordi man har lenger betenkningstid på det man skal si?

Som det ble sagt i timen, må man tilpasse hvordan man kommuniserer med forskjellige mennesker. Man oppfører seg forskjellig fra hvilke aldersklasse man kommuniserer med, hvordan man kjenner personene og mye mer spiller inn.

Vi hadde også mimeoppgaver denne timen, som var ganske utfordrende, for Birigt hadde laget noen merkelige oppgaver, men tenker meg at det var meningen. Dette var både morsomt og lærerikt. Man måtte tenke litt utenfor boksen, så hjernen måtte sette godt igang.

Det jeg kommer til å tenke mer på etter timen, er at ikke alle mennesker oppfatter det en annen prøver å formidle på samme måte, og ikke alltid oppfatter man formidlingen på den måten formidleren vil. Når jeg tenker på dette, retter jeg det spesielt mot barn. Barn oppfatter ofte mer av kroppsspråket vårt enn det vi som oftest vil.

På Power Pointen fra timen stod det at god kommunikasjon er når;
- Man styrker hverandre sin utvikling
- Det er trygt å ta ordet
- Man har tillit til hverandre
- Man lærer
- Man får god selvtillit og selvfølelse
- Blir selvstendige og mesterer situasjonen
- Det er rom for ettertanke og en følelse av god kontakt

De punktene kommer jeg til å tenke mye på fremover, og i alle fall når jeg kommer ut i praksis med tanke på elever og lærere. Noe jeg også kommer til å tenke mye på er hvordan jeg snakker til elevene vi skal ha, og spesielt på kroppsspråket jeg viser. Det jeg vil tenke på når jeg møter lærerne, er også kroppsspråket mitt, men på en helt annen måte enn det jeg tenker på når jeg snakker med elevene.

Når det gjelder linken om gruppedynamikk, synes jeg den var veldig interessant, og uansett om man egentlig tenker seg til det meste i underbevisstheten, så er det greit å få vite enda mer. Det blir fort satt opp en rolle til hver person i en gruppe, for eksempel praksisgruppene vi har fått nå. Uansett om man vil eller ikke, blir det ofte en som styrer mer enn de andre og en som tar ansvaret.

Oppgaverelaterte roller + personrelaterte roller = gruppens roller
Jeg oppfordrer de som ikke har lest linkene som lå på Power Pointen til å gjøre det, i alle fall;


http://www.kunnskapssenteret.com/articles/3017/1/Gruppedynamikk/Gruppedynamikk.html

(Bilde hentet fra www.corebeing.no/images/kommunikasjon.gif)

2 kommentarer:

Birgit E. Olsen Bratseth sa...

Hei, Charlotte...
Det her likte eg godt. Det vart ein ryddig, grundig og sjølvstendig gjennomgong av økta vi hadde på måndag... Flott arbeid, og fortset å stå på!

Birgit :-)

Franny Maria sa...

Heisann gudlet:)
Bra jobba vennen, du har vore veldig flink!!
Kjekt å lesa.. :o)