Hvorfor lærer og hvorfor HSH?

Grunnen til at jeg vil bli lærer er ikke en konkret grunn, men det er mye pga min far må jeg vel innrømme, selvom jeg sjeldent innrømmer at han har rett. For to år siden satt vi i bilen på vei til familien i Danmark, mamma sov over alle baksetene, så jeg og pappa satt foran å hørte på musikk og snakket. Ut av ingenting spør han "Hva vil du etter videregående?", og jeg tenkte på alle "kule" yrker som politi, fysioterapaut, lege osv., men fant fort ut av at jeg hverken hadde hjerne eller veldig lyst til det. Pappa foreslo lærer, og jeg lurte på hva alle dager han tenkte med, for jeg hadde aldri engang vurdert det. Han ga meg en del ideer om hvorfor jeg burde vurdere det, og jo mer han sa, jo mer fikk jeg lyst til det. Når jeg tenker meg om, har jeg alltid hatt lyst til å jobbe med barn og unge og aldri hatt lyst til å sitte på kontor, så hvilket annet yrke passer bedre?



Mange hjemmefra har spurt meg hvorfor i alle dager jeg bestemte meg for å flytte til Stord, men for meg var egentlig svaret ganske klart;
- Nærmt hjemme, men ikke for nærmt.
- Kjenner en del fra før av gjennom håndball, og de liker jeg veldig godt.
- Treneren fra Årstad, mitt gamlelag, begynte som trener her ifjord, og han liker jeg veldig godt som trener.
- Linjen jeg ville gå på, fantes på Stord.

Det er grunnen til at jeg havnet på HSH, og det er jeg glad for:)

2 kommentarer:

Gunnar sa...

Hei.

Aldri lett å vite kva ein vil bli når ein bli"stor". Sjølv trang eg lang betenkningstid.

Ellers trur eg det er ein bra plass å studera på Stord. Lite og bra miljø.

Birgit E. Olsen Bratseth sa...

Det er ikkje alltid så enkelt å innrømma at foreldra har rett i noko som helst, men dei er vel dei som trass alt kjenner ein best? Elles er det mange som likar å ha foreldre og heimstaden i nærleiken utan at det blir for tett på, og då ligg jo Stord "midt i smørauga" mellom dei større byane Bergen og Stavanger.. Vonar du vil finna deg godt til rette, og stortrivast, både med studia og fritida...

Birgit :-)