Hallgeir

Det het min favorittlærer i femte klasse. Når jeg tenker meg om, fikk vi vel aldri vite hans etternavn, men det var kanskje ikke det man tenkte på når man var 10 år heller? Jeg husker første gang han kom inn i vårt klasserom med sitt blonde korte hår, hengslete høy kropp og runde briller. I hans første time hadde vi en navne - lek som gikk; “Mitt navn er Charlotte, hva heter du?”, mens vi kastet en tennisball mellom oss. Selve fagstoffet fra timene og leksene husker jeg ikke særlig mye fra, men en ting jeg husker er når vi spilte basket ute på skoleplassen og han kom ut, var det førstemann for å få han på laget, for han var så mye høyere enn oss, så han kunne score. Han var ofte med å lekte med oss, og det gjorde at vi likte han bedre og så mer opp til han som menneske.

En dag i femte klasse så jeg en film på tv der en mann kalte en annen for hallik, så da tenkte jeg med en gang på at læreren min het Hallgeir, og altså var han en “Halv Geir”, og dermed ble mitt kallenavn på han Hallik (det var før jeg viste ordets ordentlige betydning vel og merke).

Jeg husker mye fra tiden vi hadde Hallgeir, men det jeg husker best er sangtimene. Han var en av de eneste på skolen som fikk vår klasse til å synge. Lærerne i naborommet ville vel heller kalt det skriking, men vi nøt det. Den sangen klassen likte best var “Tenke sjæl” av Trond Viggo, og vi “sang” den hver dag på slutten av skoledagen. Jeg kommer til å husker både Hallgeir og sangene hans resten av livet.

Tenke sjæl

”Du vekkr’æ sjæl og kjenner’æ helt aleine

Du kjenner at nå det er nå du må stå for det du gjør sjæl
Skaffe’ræ lønn aleine
Lage’ræ mat aleine
For nå må’ru finne ut hvem du er

De gi’række fri
De gamle vil ha’ræ hjemme
De trekker’æ ned og gir d’ække fred til å tenke sjæl
Starte et liv aleine
Tenke ut alt aleine
For da får’u fri, får’ru prøvd hva du vil bli

Tenke sjæl og mene
Måtte stå for det du sa
Ikke vri deg unna, ikke være likeglad
Ikke late som du ikke mente det du sa
Ikke si som andre
Du må tenke sjæl

En dag er det slutt, så står du der helt aleine
Du kan ikke gå til skolen mer nå
Du må starte sjæl
Skaffe’ræ klær aleine
Finne’ræ jobb aleine
For da får’u fri, får’ru prøvd hva du vil bli

Tenke sjæl og mene
Måtte stå for det du sa
Ikke vri deg unna, ikke være likeglad
Ikke late som du ikke mente det du sa
Ikke si som andre
Du må tenke sjæl”

1 kommentar:

Birgit E. Olsen Bratseth sa...

Så koseleg å lesa om Hallgeir. Det at han var med i leiken, og hadde ei "leiken" haldning i samspel med elevane utanom det faglege ser ut til å vera mykje av grunnen til at du hugsar han så godt. Han var vel ein "sjelden blome" på skulen din i så måte kan hende? Elles likte eg godt songen til Trond Viggo, den har ein god tekst, og det er alltid viktig å "tenke sjæl"...

Birgit :-)