Tilpasset opplæring

I denne økten var jeg bare tilstede i 1 time, noe jeg synes er veldig synd, for jeg synes dette er ett veldig interessant tema. På grunn av dette var jeg ikke med på gruppearbeidet.

Det hele startet med Johan Amos Comenius, som mente at alle kunne lære alt. Tilpasset opplæring vil si at skoleeier, opplæringsstedets ledelse og personale har en plikt til å gi en god og forsvarlig opplærning ut ifra den enkeltes evner og forutsetninger. Det er noen begrep som er sentrale i forhold til tilpasset opplæring, nemlig likeverdig opplæring, inkluderende opplæring og spesialundervisning. Likeverdig opplæring betyr ikke at alle skal få lik behandling, men nettopp det motsatte. Det er ikke alle som har behov for lik behandling i skolen, så likeverdig opplæring betyr nemlig at det kreves forskjellsbehandling, og ikke lik behandling. Inkluderende opplæring innebærer at alle tar del i fellesskapet på en likeverdig måte, både faglig, sosialt og kulturelt. Spesialundervisning er ett ord jeg alltid har trodd var det samme som tilpasset opplæring, men det viser seg å være noe ganske annet. Spesialundervisning er nemlig en rettighet etter opplæringsloven som skal sikre en tilpasset og likeverdig opplæring for personer som ikke har, eller ikke kan få, tilfredstillende utbytte av den ordinære opplæringen. De elevene som trenger spesialundervisning, kaller vi ofte ”paragrafelever”. Det å bli en ”paragrafelev” er ikke alltid like lett, for det er lang vei dit, men LK06 har lagt stor vekt på tilpasset opplæring, så jeg håper at det blir lettere fremover.

Alle lærere er pålagt å ha tilpasset opplæring, noe som ganske enkelt vil si at hver enkelt elev skal bli sett, og de skal få oppgaver som er tilpasset deres nivå. I dag er det mer tilpasset opplæring i skolen enn det var når jeg gikk på for eksempel barneskolen. Det var for eksempel ikke mange i min klasse som fikk spesialundervisning, til tross for at de mest sannsynlig hadde hatt behov for det. Selv om det er mer tilpasset opplæring nå enn før, betyr ikke det at det er nært nok tilpasset til alle elever, noe jeg håper det blir i fremtiden.

I opplæringsloven er det mange eksempler som gjelder tilpasset opplæring. Noen eksempler er:

§ 1-2 (5.avsnitt) Opplæringen skal tilpasses evnene og foresetningene hos den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten


§ 4-2 (5.avsnitt) Lærekandidater som ikke har eller ikke kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett til spesialundervisning etter kapittel 5

§ 4A-2 (1.avnitt) Voksne som ikke har eller som ikke kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet for voksne, har rett til spesialundervisning

§ 4A-3 (Rett til videregående opplæring - del av 1.avnitt) Opplæringen for voksne skal tilpasses behovet til den enkelte

Dette er bare noen få av MANGE paragrafer som gjelder tilpasset opplæring i opplæringsloven. LK06 har også paragrafer ang temaet. (Linker ligger på bunnen av innlegget)

I LK06 er det fem grunnleggende ferdigheter som er veldig viktige:

Å kunne uttrykke seg muntlig
Å kunne uttrykke seg skriftlig
Å kunne lese
Å kunne regne
Å kunne bruke digitale verktøy

Disse ferdighetene skal være synlig i alle fag, og de er integrert i kompetansemålene.

Det er et par tiltak som må til for å gjennomføre tilpasset opplæring. For eksempel må kompetansemålene omformuleres slik at elevene har mulighet til å vite at de faktisk har nådd målet når de har det. Eksempel på det er å lage nivåer, med for eksempel tre forskjellige nivåer, slik at alle elever har mulighet til å nå det målet de trenger.

Det er en annen faktor som spiller inn dersom tilpasset opplæring skal være mulig, og det er nettopp læreren. Lærerne må være innstilt til å variere undervisningen, og da er sjansen også større for at man får flere elever til å jobbe. Dersom man bare har samme undervisningen, er det en stor mulighet for at elevene blir lei og slutter å jobbe. Men det er et problem, og det er det at når det er EN lærer på 25 – 29 elever, så blir det utrolig mye arbeid for å få undervisningen tilpasset alle, så jeg mener at det bør være flere timer i uken der man er mer enn en lærer i klasserommet.

Jeg tror, håper og oppfordrer de av oss på mitt kull som blir lærere kommer til å tenke på dette når de begynner å jobbe.

Opplæringsloven: http://www.lovdata.no/all/nl-19980717-061.html
Forskrift til opplæringsloven: http://www.lovdata.no/for/sf/kd/kd-20060623-0724.html
Utdanningsdirektoratet LK06 – grep: http://www.udir.no/templates/udir/TM_UtdProgrFag.aspx?id=2103

Ingen kommentarer: