Yrkesetisk seminar

Med en gang etter påske begynte vi med ett yrkesetisk seminar. Noe jeg ikke hadde noen anelse om hva var, men det fant jeg fort ut av. Det er ett tema som er helt utrolig viktig for lærere. Som lærer kommer man stadig opp i ubehaglige situasjoner der man ikke helt hva man skal gjøre. Selv har jeg vært så ”heldig” at jeg har fått være med i ett par slike situasjoner allerede i praksis. Første gangen var jeg inne med praksislærer og så hva hun sa og gjorde, så etter det tok jeg utfordringen på strak arm og kastet meg inn i det. Jeg må innrømme at det hadde vært kjekt å ha dette seminaret før jeg var i de situasjonene, men jeg lærte utrolig mye av det uansett, og jeg er glad for at jeg har opplevd det.

På dette seminaret ble vi delt inn i grupper på tvers av klassene, noe jeg synes var bra, for da fikk vi sjanse til å bli bedre kjent med noen i den andre klassen. Vi fikk fire caser som vi skulle jobbe med og løse så godt vi kunne. Samarbeidet fungerte godt, selv om det ble ett par diskusjoner underveis.

På hver av casene skulle vi finne det vi synes var det grunnleggende problemet og finne handlingsalternativer. Det var det lette på oppgavene. Videre skulle vi finne plikt- og konsekvensetikk som passet til våre handlingsalternativer. Det var litt vanskeligere for det var lett å bli overengasjert og ”lage” sin egen historie ved siden av casen. Når det gjelder pliktetikk, skal man se hvilke regler og normer som passer til de forskjellige handlingsalternativene. I konsekvensetikk er det resultatene som gjelder. En handling blir etter denne her vurdert ut ifra hva en kan oppnå gjennom å handle på en bestemt måte.

Det å jobbe med caser slik som dette, har jeg lært veldig mye av. I alle fall med tanke på at vi som lærere kan komme opp i lignende situasjoner.

En annen oppgave vi fikk, var å skrive ned ”10 bud for lærere”. Her er min gruppe sine bud:
1. Læreren skal møte elevene med et åpent sinn.
2. Læreren skal holda taushetsplikten sin.
3. Læreren skal være et godt forbilde.
4. Læreren skal respektere sine elever.
5. Læreren skal vise omsorg og interesse for elevene.
6. Læreren skal legge opp til tilpasset opplæring.
7. Læreren skal ha et godt samarbeid med elevens foreldre/ foresatte.
8. Læreren skal alltid komme forberedt til timene.
9. Læreren skal være aktiv og engasjert i sitt arbeid.
10. Læreren skal væra imøtekommende i forhold til sine kollegaer.

Den siste dagen av seminaret gikk til å gå gjennom casene med de andre gruppene, noe jeg fikk veldig mye ut av, for det er ikke alle som tenker likt. Vi fikk ikke vite hvilke case vi skulle legge frem før vi kom til timen, noe jeg synes var bra, for da måtte alle forberede seg til alle casene. Det meste av det de andre sa var jeg enig i, men det var også noen punkt der jeg ikke helt skjønte hva de hadde tenkt på i det hele tatt. Men sånn er det alltid, alle kan ikke tenke likt, og takk Gud for det.

Ingen kommentarer: